Oleje i sprawy związane z techniką i przemysłem

Dodane: 05-08-2016 04:51
Oleje i sprawy związane z techniką i przemysłem smary przemysłowe

Rola smaru

Smarowanie ? doprowadzenie smaru stałego (plastycznego), ciekłego (oleju), ciała stałego (np. dwusiarczek molibdenu, grafit) bądź gazowego w miejsce styku współpracujących części maszyn lub urządzeń. Przy konstrukcji poszczególnych węzłów tarcia, należy przewidzieć odpowiednie smarowanie, gdyż ma ono decydujący wpływ na zużycie cierne a tym samym ich niezawodność i trwałość oraz na straty mocy (dyssypację). Środek smarny jest częścią konstrukcyjną maszyny. Najkorzystniejsze smarowanie uzyskuje się dzięki środkom smarnym płynnym, gdyż najłatwiej i najprecyzyjniej można je doprowadzić do węzłów tarcia.

Zadania smarowania :

zmniejszanie tarcia,
usuwanie zanieczyszczeń ze współpracujących części,
ochrona przed korozją,
odprowadzenie ciepła z obszaru tarcia,
tłumienie drgań,
amortyzacja obciążeń uderzeniowych,
zmniejszenie luzów i skutków ich powiększania się.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smarowanie


Dokładne zaplanowanie wyjazdu

Dokładne zaplanowanie wyjazdu wakacyjnego obejmuje także przygotowanie samochodu do dłuższej jazdy, która będzie mogła być bezpieczna i szybka. Na pewno wszystkim turystom będzie zależało na tym, żeby ich samochód był sprawny i bezpieczny zwłaszcza, jeżeli podróżują z dziećmi lub większą liczbą pasażerów. Dobre przygotowanie samochodu oznacza sprawdzenie jego hamulców i opon, a także wybranie takiego oleju samochodowego, który będzie odporny na działanie wysokich temperatur, a dzięki temu unikniemy w czasie podróży dodatkowych przerw, które musielibyśmy przeznaczyć na schłodzenie silnika. Czasami trzeba będzie, więc wymienić dotychczasowy olej silnikowy, który już posiadamy, na bardziej specjalistyczny.


Smary maszynowe

Smary maszynowe (smar Tovotte'a, Towot, niepoprawnie tabot, tawot1) ? grupa smarów zawierających rafinowane oleje mineralne, zagęszczacze (mydła wapniowe) i wodę jako stabilizator. Stosowane do smarowania łożysk ślizgowych i powierzchni maszyn pracujących w niezbyt wysokiej temperaturze (od ?10 do 60 °C). Odporne na wilgoć2.

Obecnie handlowo dostępne w Polsce smary o nazwie "Towot" oparte są na zagęszczaczu litowym, a ich temperatura pracy zawiera się w zakresie od ?20 °C (lub niżej) do 120 °C (lub wyżej).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smar_maszynowy